جاذبه های لنجان

شهرستان لنجان در غرب استان اصفهان واقع و دارای۱۱۷۲ کیلومتر مربع وسعت است که در حدود ۱/۱ وسعت استان اصفهان را در بر می گیرد. لنجان در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اصفهان قرار گرفته و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر می‌باشد. این شهرستان در منطقه‌ای ناهموار قرار دارد بگونه‌ای که […]

شهرستان لنجان در غرب استان اصفهان واقع و دارای۱۱۷۲ کیلومتر مربع وسعت است که در حدود ۱/۱ وسعت استان اصفهان را در بر می گیرد. لنجان در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اصفهان قرار گرفته و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر می‌باشد. این شهرستان در منطقه‌ای ناهموار قرار دارد بگونه‌ای که ارتفاعات “زردمطبخ” و “گاوپیسه” به ترتیب با ارتفاع ۲۷۰۰ متر و ۲۲۰۰ متر از رشته‌کوه‌های مرکز استان اصفهان در شمال آن و کوه‌های” بیدکان” و کوهستان “رخ” در غرب آن واقع شده‌اند. متوسط میزان بارندگی در شهرستان لنجان بیش از ۱۴۰ میلی‌متر می‌باشد، بنابراین این شهرستان نیز همانند سایر شهرستان‌هایی که در مسیر زاینده ‌رود قرار دارند به طور مستقیم به آب این  شهرستان لنجان از دو بخش با نام های”مرکزی” و “باغ بهادران” تشکیل شده است. مرکز این شهرستان “زرین‌شهر” می‌باشد. دیگر شهرهای لنجان عبارتند از: “باغبهادران”، چرمهین”، “چمگردان”، ” زاینده‌رود”، “سده لنجان”، “‌ورنامخواست”، “فولادشهر”، و شهر جدید “باغشاد”.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت شهرستان لنجان۲۶۲۰۴۰۰  نفر می‌باشد. مردم شهرستان لنجان از نژادهای فارس و ترک می‌باشند. ساکنان فارس‌تبار بیشتر بومی شهرستان بوده و یا به دلیل هم ‌مرز بودن شهرستان با استان چهارمحال و بختیاری از این منطقه به لنجان مهاجرت نموده‌اند. مردمان ترک زبان نیز از استان های فارس و چهارمحال بختیاری به این منطقه مهارجرت نموده و همچنین بخشی از آنان از عشایر ایل قشقایی هستند که در شهرستان ساکن شده‌اند. 

از نظر تاریخی، وجود تعداد انگشت شمار قبور قدیمی پیروان آیین” یهود” نیز حکایت از قدمت کهن این سامان دارد. با این وصف در دوران اسلامی خصوصاً سده‌های پنجم و ششم هجری قمری (عصر سلاجقه) و سپس دوران صفوی به دلیل نزدیکی این منطقه به اصفهان (پایتخت صفویان )باعث رونق و توسعه‌ی این شهر گردید و این درحالی بود که سرسبزی و برکت زمین‌های کشاورزی در این منطقه بخشی از نیازهای پایتخت صفویه را تامین می‌نمود.

شهرستان لنجان از نظر صنعتی،‌یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان به‌شمار می رود بگونه‌ای که کارخانه‌ی بزرگ “ذوب‌آهن” که بزرگترین کارخانه‌ی ذوب فلز کشور می‌باشد در این شهرستان واقع شده است. این کارخانه‌ که در دهه‌  پنجاه شمسی ایجاد شده چنان عظیم است که شهر فولاد شهر جهت استقرار کارکنان این کارخانه در همان دوران در این منطقه ایجاد شد.‌ از دیگر مراکز صنعتی شهرستان می‌ توان به کارخانه‌ی” صنایع فولاد”،‌”صنایع کاغذ”، “کارخانجات صنایع نظامی” و ده‌ها کارخانه‌ی دیگر نام برد. با توجه به تعدد کارخانجات صنعتی در این شهرستان،‌ سیل مهاجرت جهت اشتغال به این شهرستان در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته بگونه‌ای که هم‌اکنون مردمانی از طوایف کرد،‌ بلوچ، و لر نیز جدای از طوایف فارس و ترک در این شهرستان، خصوصاً شهر “زرین‌شهر”( مرکز شهرستان) سکونت دارند.

برچسب ها :
مطالب مشابه
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =